Łukasz Kulicki
RADCA PRAWNY
Radca prawny w Kancelarii After Legal specjalizującej się w obsłudze prawnej firm z sektora IT, nowych technologii i branży internetowej, a także podmiotów przechodzących transformację cyfrową. Specjalizuje się w negocjowaniu umów IT, w szczególności umów wdrożeniowych, umów na usługi IT (w tym chmurowych) i umów body leasingowych. Zajmuje się także doradztwem prawnym z zakresu ochrony danych osobowych (RODO), prawa e-commerce i własności intelektualnej.
Opublikowano:
Sprzedaż z wykorzystaniem kanału e-commerce to przyszłość każdej firmy ukierunkowanej na dynamiczny rozwój. Poprzez sklepy internetowe przedsiębiorcy mogą dotrzeć do odbiorców z całego świata, oferując im spersonalizowane oferty, znacząco zwiększając obroty w krótkim czasie. Prowadzenie sklepu internetowego wymaga jednak stałego monitorowania obowiązujących przepisów. Aby czuć się bezpiecznie, warto nawiązać współpracę z kancelarią prawną wyspecjalizowaną w obsłudze branży e-commerce.
Kiedy warto zdecydować się na audyt sklepu internetowego?
Analiza witryny internetowej, za pośrednictwem której przedsiębiorca planuje sprzedawać swoje towary lub usługi, jest istotna na kilku etapach prowadzenia działalności gospodarczej. Przede wszystkim audyt powinien poprzedzać rozpoczęcie biznesu. Wiele obowiązków wynikających z przepisów powinno być spełnionych już w momencie rozpoczęcia prowadzenia działalności. Audyt i badanie zgodności przeprowadzone przez profesjonalistów stanowią gwarancję, że firma jest przygotowana do tego, aby sprostać wymaganiom ustawodawcy – tak krajowego, jak i unijnego.
Niezależnie od badania wstępnego, audyt należy regularnie powtarzać, aby sklep internetowy nadążał za zmianami w prawie. Cykliczne audyty to także sposób na stałe zwiększanie efektywności biznesu.
Zakres audytu prawnego sklepu internetowego
Zorganizowanie funkcjonowania sklepu internetowego tak, aby działał on zgodnie z prawem, wymaga spełnienia wielu obowiązków formalnych. Wynikają one zarówno z przepisów krajowych, jak i unijnych.
Rozporządzenie RODO
Prowadzenie sklepu internetowego zawsze wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych klientów. Aby zarządzać tymi informacjami w sposób zgodny z prawem, przedsiębiorca powinien zadbać o podstawy przetwarzania danych osobowych, ale nie tylko. Konieczne jest przygotowanie takich dokumentów, jak:
- polityka ochrony danych osobowych,
- procedura realizacji uprawnień osób, których dane dotyczą,
- rejestr czynności przetwarzania oraz rejestr kategorii czynności przetwarzania,
- rejestr naruszeń danych osobowych,
- umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych,
- wzory upoważnień i klauzul informacyjnych,
- polityka korzystania z plików cookies,
- zasady wysyłania newslettera.
Każdy z takich dokumentów powinien być dostosowany do specyfiki działalności sklepu internetowego. Dodatkowo badamy także zgodność sklepu z Google Consent Mode v2 (GCM v2). Współpracujemy z niezależnymi ekspertami ds. digital marketingu, którzy wspierają nas w analizie tego, jak uruchamiane są poszczególne skrypty w sklepie internetowym i czy odbywa się to zgodnie z wyrażoną przez użytkownika zgodą.
Sprawdź również: Wdrożenie RODO w firmie krok po kroku – od czego zacząć?
Ochrona konsumentów
Każdy sklep internetowy musi posiadać regulamin zgodny z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Taki dokument określa m.in. zasady interakcji klientów ze sklepem, reklamacji i korzystania z poszczególnych funkcjonalności. Układając regulamin, należy pamiętać o zapewnieniu należytej ochrony konsumentów, poprzez wskazanie w nim uprawnień wynikających z ustawy o prawach konsumenta. Konieczny jest audyt dokumentacji pod kątem klauzul niedozwolonych. Z biegiem czasu pojawia się ich coraz więcej, dlatego układanie regulaminu bez pomocy prawnika jest dużym ryzykiem.
Przepisy unijne w sklepie internetowym
Audyt sklepu internetowego obejmuje też wdrożenie obowiązków wynikających z przepisów wspólnotowych. W szczególności chodzi o rozporządzenie GPSR oraz DSA. Stosowanie tych przepisów nie dla każdego sprzedawcy jest konieczne, ale w wielu przypadkach tak będzie. Nasz zespół zweryfikuje, czy firma musi stosować DSA/GPSR.
Przygotowanie się do GPSR obejmuje m.in.:
- monitorowanie zgodności oferowanych towarów z przepisami,
- stworzenie procedury informowania kupujących o zagrożeniach związanych z produktami,
- zaprojektowanie mechanizmów szybkiego reagowania w razie zagrożenia (m.in. procedura Product Recall),
- dostarczanie klientom pełnych informacji na temat pochodzenia produktów, ich składu oraz potencjalnych zagrożeń związanych z użytkowaniem.
Znacznie więcej obowiązków spoczywa na dostawcach platform internetowych. Są to m.in.: wyznaczenie punktu kontaktowego, rejestracja w portalu Safety Gate, czy wewnętrzne procedury dotyczące bezpieczeństwa produktów i rozpatrywania zawiadomień w tym zakresie. Zapewnienie zgodności z GPSR może wymagać nawet zmodyfikowania interfejsu witryny i treści publikowanych na stronie!
Sklep internetowy za granicą
Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na oferowanie swoich produktów zagranicznym odbiorcom albo wręcz na założenie spółki offshore w innym państwie. Wymaga to dobrego przygotowania nie tylko pod względem logistyki, ale również dochowania zgodności z lokalnymi przepisami m.in. w zakresie podatków i ochrony konsumenta, ale także zarządzania odpadami i prawa właściwego. Pomimo stopniowego ujednolicania przepisów na terytorium Unii Europejskiej niektóre kwestie mogą być uregulowane w sposób bardziej restrykcyjny.
Co zyskujesz, decydując się na profesjonalny audyt sklepu internetowego?
Audyt sklepu internetowego pozwala odpowiedzieć na pytanie, czy przedsiębiorca działa w zgodzie z obowiązującymi przepisami. Oprócz szczegółowej analizy w ramach badania zgodności sporządzane są zalecenia poaudytowe, czyli praktyczne wskazówki co do konkretnych działań, jakie powinny zostać podjęte.
Analiza dokumentacji sklepu internetowego oraz stosowanych rozwiązań technicznych ma znaczenie dla każdego biznesu prowadzonego online. Niezależnie od skali działalności gospodarczej i docelowego rynku wypełnienie obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów pozwala na bezpieczny i stabilny rozwój.
Zaniedbania polegające na całkowitym pominięciu obowiązków lub też zrealizowaniu ich w sposób pobieżny, niewystarczający mogą mieć bardzo poważne konsekwencje.
Wysokość kar bywa liczona w milionach euro.
W czy możemy Ci pomóc? Audyt prawny sklepu internetowego – Kancelaria After Legal
Obsługa prawna e-commerce zlecona doświadczonej w tym zakresie kancelarii jest dzisiaj koniecznością. Tylko dobry prawnik e-commerce jest w stanie skutecznie zadbać o Twoje interesy, mając na uwadze nie tylko obowiązujące przepisy, ale też rozwój biznesu. Kompleksowa obsługa prawna e-commerce i sklepów internetowych to jeden z obszarów działania Kancelarii After Legal.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!
- kompleksowa ocena dokumentacji sklepu internetowego,
- analiza obowiązków sklepu internetowego z uwzględnieniem przepisów krajowych i unijnych,
- przygotowanie wymaganych regulaminów, polityk, procedur i innych dokumentów,
- analiza otoczenia prawnego dla sklepu internetowego działającego offshore,
- opracowanie zaleceń pozwalających na zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania sklepu internetowego w obrocie prawnym,
- bieżąca obsługa prawna sklepu internetowego i pomoc w rozwiązywaniu problemów prawnych.