Artykuły eksperckie

Artykuły eksperckie

10.04.2025

Czym są pseudonimizacja i anonimizacja danych osobowych?

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO), wprowadziło szereg mechanizmów mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa informacji oraz zapewnienie prywatności osób fizycznych. Wśród technicznych środków ochrony danych szczególne miejsce zajmują procesy anonimizacji i pseudonimizacji. Choć często używane zamiennie, koncepcje te reprezentują odmienne podejścia do zabezpieczania informacji, co przekłada się na ich różny status prawny i konsekwencje dla administratorów danych. W tym artykule zapoznasz się z istotą obu mechanizmów, znaczeniem w kontekście zgodności z RODO oraz poznasz praktyczne implikacje ich stosowania w codziennej działalności podmiotów przetwarzających dane osobowe – czyli m.in. takiej organizacji jak Twoja!

08.04.2025

Kto jest administratorem danych osobowych (ADO) według RODO?

Pojęcie administratora danych osobowych jest jednym z najczęściej przywoływanych terminów w kontekście przepisów RODO. Mimo to ustalenie podmiotu posiadającego status ADO nie zawsze będzie proste, a określenie zakresu obowiązków bywa jeszcze trudniejsze. Kim jest i za co odpowiada administrator danych osobowych?

07.04.2025

RODO w marketingu – jak prowadzić działania marketingowe zgodnie z RODO?

Prowadzenie działań marketingowych nierozerwalnie wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych z wykorzystaniem nowych technologii. Oznacza to, że reklamodawcy muszą wziąć pod uwagę nie tylko przepisy rozporządzenia RODO, ale także dostosować swoje kampanie do wymagań ustawy prawo komunikacji elektronicznej. O czym należy pamiętać, aby działania reklamowe nie tylko generowały konwersję, ale jednocześnie nie stwarzały ryzyka naruszenia obowiązujących przepisów?

04.04.2025

Audyt bezpieczeństwa informacji – na czym polega i dlaczego warto go wykonać?

Obecnie to nie pieniądze, ale informacja jest najważniejszym zasobem, jakim dysponują duże firmy. Pozwala na stworzenie przewagi konkurencyjnej, wyróżnienie się na rynku i odniesienie sukcesu sprzedażowego i rozwój organizacji. Jak każdy cenny zasób, także i informacja powinna być należycie chroniona przed działaniami cyberprzestępców oraz nieuczciwej konkurencji. Przeczytaj, czym jest audyt bezpieczeństwa informacji i jak możemy Ci pomóc chronić to, co najważniejsze dla Twojej firmy.

31.03.2025

Seria i numer dowodu osobistego – jak przetwarzać te dane osobowe?

Podstawowym dokumentem, umożliwiającym potwierdzenie tożsamości osoby fizycznej, jest jej dowód osobisty. To dokument zawierający szereg informacji, których bezprawne przetwarzanie może stwarzać realne zagrożenie w postaci np. zwiększonego ryzyka wyłudzenia kredytu. Kiedy administrator danych osobowych może legalnie przetwarzać numer i serię dowodu osobistego? Jak należy zabezpieczyć te dane?

24.03.2025

RODO w IT – jak uniknąć błędów i ryzyka prawnego?

Branża IT jest sektorem szczególnie narażonym na naruszenia ochrony danych osobowych. Wynika to częściowo ze stosowania niewystarczająco silnych zabezpieczeń informatycznych, po części zaś z braku świadomości managerów i pracowników co do wagi zagrożeń dla gromadzonych zasobów. Przeczytaj, na co zwrócić uwagę i jak skutecznie działać, aby chronić dane osobowe w działach IT. Dlaczego profesjonalne szkolenia z zakresu RODO to nie zbędny koszt, ale inwestycja, która się opłaca?

17.03.2025

Umowa sprzedaży strony internetowej – o czym należy pamiętać?

Zakup strony internetowej to sposób na to, aby praktycznie z dnia na dzień stać się właścicielem dobrze rozpoznawalnej i solidnie pozycjonowanej witryny. Dla firm, które opierają swój model biznesowy o powodzenie w obrębie e-commerce, takie rozwiązanie może okazać się świetną decyzją. Umowa sprzedaży strony internetowej jest jednak kontraktem nienazwanym, co rodzi wiele ryzyk i wątpliwości związanych z transakcją. Na co zwrócić uwagę na etapie jej negocjacji?

11.03.2025

Regulamin marketplace – jak napisać regulamin dla marketplace’u?

Trudno nie zgodzić się z twierdzeniem, że platformy marketplace stały się osią współczesnego e-commerce. Łącząc sprzedawców i kupujących pozwalają na szybkie zawarcie umowy sprzedaży bez zbędnych formalności, a także zlokalizowanie towaru lub usługi w ciągu zaledwie chwili. Aby jednak marketplace mógł funkcjonować zgodnie z prawem, trzeba zadbać o szereg formalności. Poznaj najważniejsze wymagania formalne dla platform marketplace.