Artykuł 66 RODO – Tryb pilny

Artykuł 66 RODO – Tryb pilny

Artykuł 66 RODO – Tryb pilny

1.

W wyjątkowych okolicznościach, jeżeli organ nadzorczy, którego sprawa dotyczy, uzna, że istnieje pilna potrzeba podjęcia działań w celu ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą, może w drodze odstępstwa od mechanizmu spójności, o którym mowa w art. 63 mechanizm spójności, art. 64 opinia Europejskiej Rady Ochrony Danych i art. 65 rozstrzyganie sporów przez Europejską Radę Ochrony Danych, lub od procedury, o której mowa w art. 60 współpraca między wiodącym organem nadzorczym a innymi organami nadzorczymi, których sprawa dotyczy, niezwłocznie przyjąć środki tymczasowe mające na terytorium jego państwa członkowskiego wywołać skutki prawne przez określony okres, nieprzekraczający trzech miesięcy. Organ nadzorczy niezwłocznie informuje o tych środkach i o powodach ich przyjęcia pozostałe organy nadzorcze, których sprawa dotyczy, Europejską Radę Ochrony Danych i Komisję.

2.

Jeżeli organ nadzorczy zastosował środek na mocy ust. 1 i uznaje, że należy pilnie przyjąć środki o charakterze ostatecznym, może zwrócić się z wnioskiem o pilne wydanie opinii lub wiążącej decyzji do Europejskiej Rady Ochrony Danych, uzasadniając swój wniosek o taką opinię lub decyzję.

3.

Organ nadzorczy może zwrócić się do Europejskiej Rady Ochrony Danych z wnioskiem o pilne wydanie opinii lub w stosownym przypadku wiążącej decyzji, uzasadniając swój wniosek o taką opinię lub decyzję, w tym uzasadniając pilną potrzebę działań – jeżeli właściwy organ nadzorczy nie zastosował odpowiedniego środka w sytuacji, w której istnieje pilna potrzeba podjęcia działań w celu ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą.

4.

W drodze wyjątku od art. 64 opinia Europejskiej Rady Ochrony Danych ust. 3 i art. 65 rozstrzyganie sporów przez Europejską Radę Ochrony Danych ust. 2, Europejska Rada Ochrony Danych przyjmuje opinię lub wiążącą decyzję wydawane w trybie pilnym, o których mowa w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu, w terminie dwóch tygodni zwykłą większością głosów swoich członków.

Komentarz prawnika

Łukasz Kulicki

Łukasz Kulicki

RADCA PRAWNY

Radca prawny w Kancelarii After Legal specjalizującej się w obsłudze prawnej firm z sektora IT, nowych technologii i branży internetowej, a także podmiotów przechodzących transformację cyfrową. Specjalizuje się w negocjowaniu umów IT, w szczególności umów wdrożeniowych, umów na usługi IT (w tym chmurowych) i umów body leasingowych. Zajmuje się także doradztwem prawnym z zakresu ochrony danych osobowych (RODO), prawa e-commerce i własności intelektualnej.

Masz pytania do autora?
e-mail: kancelaria@afterlegal.pl
tel. +48 500 436 703

Artykuł 66 RODO wprowadza wyjątkową procedurę umożliwiającą krajowym organom nadzorczym podejmowanie pilnych działań w sytuacjach wymagających natychmiastowej interwencji. Przepis ten stanowi istotne odejście od podstawowych mechanizmów współpracy i spójności przewidzianych w rozporządzeniu, tworząc swoistą „furtkę bezpieczeństwa” dla ochrony fundamentalnych praw jednostek w sytuacjach nadzwyczajnych.

Przesłanki stosowania trybu pilnego według RODO

Stosowanie art. 66 RODO wymaga zaistnienia ściśle określonych warunków

  • Wystąpienia „wyjątkowych okoliczności”
  • Pilnej potrzeby podjęcia działań
  • Celu w postaci ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą

Środki tymczasowe i ich ograniczenia

Kluczowe cechy środków podejmowanych w trybie art. 66:

  • Mają charakter tymczasowy
  • Obowiązują maksymalnie przez trzy miesiące
  • Wywołują skutki prawne wyłącznie na terytorium państwa członkowskiego organu nadzorczego
  • Podlegają obowiązkowi natychmiastowego powiadomienia innych zainteresowanych organów, EROD i Komisji

Sprawdź również: Audyt zgodności z RODO – jak go przeprowadzić?

Procedura odwołania do EROD

Artykuł 66 wprowadza dwa scenariusze angażujące Europejską Radę Ochrony Danych:

  • Organ stosujący środki tymczasowe może wnioskować o pilne wydanie opinii lub wiążącej decyzji (ust. 2)
  • Organ nadzorczy może wnioskować o pilne wydanie opinii lub decyzji w przypadku bezczynności innego organu (ust. 3)

EROD ma w takich przypadkach zaledwie dwa tygodnie na wydanie opinii lub wiążącej decyzji. To znaczące skrócenie standardowego terminu, co podkreśla wyjątkowy charakter procedury.

Znaczenie w kontekście nowych technologii

W mojej praktyce doradczej obserwuję rosnące znaczenie art. 66 w kontekście zagrożeń związanych z nowymi technologiami, takimi jak systemy AI o wysokim ryzyku czy zaawansowane techniki profilowania. Szybkie tempo rozwoju technologicznego sprawia, że standardowe procedury współpracy mogą okazać się zbyt powolne wobec nagłych, masowych zagrożeń dla prywatności.

Przykładowo, w przypadku wykrycia krytycznej podatności w popularnej platformie przetwarzającej dane osobowe milionów obywateli UE, art. 66 może stanowić podstawę do natychmiastowego działania, zanim podatność zostanie wykorzystana przez nieuprawnionych aktorów.

Sprawdź również: Outsourcing funkcji Inspektora Ochrony Danych. Jak możemy Ci pomóc?

Podsumowanie

Artykuł 66 RODO stanowi kluczowy mechanizm bezpieczeństwa umożliwiający szybką reakcję w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń dla praw i wolności osób, których dane dotyczą. Jego wyjątkowy charakter podkreślony jest restrykcyjnymi przesłankami stosowania oraz ograniczeniami czasowymi i terytorialnymi.

Dla praktyków ochrony danych oznacza to konieczność uwzględnienia możliwości zastosowania trybu pilnego w analizie ryzyka, szczególnie w kontekście przetwarzania danych na dużą skalę lub z wykorzystaniem zaawansowanych technologii.

« Artykuł 65 – Rozstrzyganie sporów przez Europejską Radę Ochrony Danych
Artykuł 67 – Wymiana informacji »