Artykuły eksperckie

Artykuły eksperckie

04.11.2024

Wdrożenie RODO w firmie krok po kroku – od czego zacząć?

Można z pewnością powiedzieć, że nie ma obecnie firmy, która działa bez przetwarzania danych osobowych. I to zarówno w przypadku gdy mamy do czynienia z prostymi firmami usługowymi, firmami technologicznymi i internetowymi, przedsiębiorstwami z branży handlu internetowego (ecommerce) czy też z firmami produkcyjnymi. Każda z nich wykonuje operacje na danych osobowych. Powstaje więc słuszne pytanie – czy jako przedsiębiorca muszę coś z tym zrobić? A jeśli tak, to co i kiedy? W tym artykule odpowiem na pytanie: kiedy muszę wdrożyć procedury związane z ochroną danych osobowych (RODO)?

29.10.2024

Definicja usługi ICT w rozumieniu rozporządzenia DORA

W dobie postępującej cyfryzacji oraz rosnących zagrożeń związanych z cyberprzestępczością, regulacje dotyczące technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) stają się kluczowe dla bezpieczeństwa sektora finansowego. Pełne stosowanie przepisów rozporządzenia DORA będzie miało miejsce już 17 stycznia 2025 r. Czym są więc tzw. usługi ICT w kontekście rozporządzenia DORA i jakie obowiązki wdrożeniowe powoduje identyfikacja usługi ICT w strukturze instytucji finansowej?

24.10.2024

Cold mailing i cold calling – co zmieniła ustawa prawo komunikacji elektronicznej (PKE)?

Marketing bezpośredni to jedno z najskuteczniejszych narzędzi stosowanych w sprzedaży. Do jego przykładów należy zaliczyć cold mailing oraz cold calling polegające na kontakcie z klientem „na zimno”, czyli z konkretnie wytypowanymi osobami, które się tego nie spodziewają. Dobrze sformułowany mail lub umiejętnie przeprowadzona rozmowa potrafią znacząco zwiększyć sprzedaż, dlatego firmy starają się z nich korzystać. W jaki sposób obecnie został uregulowany outbound marketing i co zmienia nowe prawo komunikacji elektronicznej?

23.10.2024

Niezwłocznie, czyli kiedy? Jak należy interpretować ten termin?

W świecie umów i dokumentów prawnych często spotykamy się z terminem „niezwłocznie”. Co właściwie oznacza, że coś ma zostać wykonane „niezwłocznie”? Czy jest to równoznaczne z „natychmiast”? Jak długo można zwlekać z wykonaniem zobowiązania, by wciąż mieścić się w ramach „bezzwłocznego” działania? W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu popularnemu terminowi, który – mimo swojej pozornej prostoty – może rodzić wiele praktycznych problemów interpretacyjnych.

21.10.2024

Jak stworzyć firmową politykę AI, która zabezpieczy interesy pracodawcy?

Sztuczna inteligencja na dobre zagościła w wielu przedsiębiorstwach i dzisiaj coraz więcej firm używa na co dzień generatywnej AI. Według raportu McKinsey & Company pod koniec 2023 r. z osiągnięć sztucznej inteligencji korzysta niemal 30% organizacji. W 2024 ten trend jest jeszcze silniej widoczny. Po AI sięga około 40% wszystkich firm, a 82% biznesowych użytkowników dostrzega potencjał płynący z tej technologii. Wykorzystanie sztucznej inteligencji jest jak najbardziej zrozumiałe, ale trzeba pamiętać, aby robić to odpowiedzialnie. W tym miejscu pojawia się polityka AI. Kto powinien ją wdrożyć i dlaczego? Jak zrobić to prawidłowo?

17.10.2024

Odmowa rejestracji znaku towarowego – jak się odwołać?

Prowadząc firmę prędzej czy później trzeba zająć się tematem tzw. “zastrzeżenia loga”. Chodzi oczywiście o zabezpieczenie swojego znaku towarowego poprzez jego zgłoszenie do odpowiedniego rejestru prowadzonego przez Urząd Patentowy RP lub EUIPO czyli Europejski Urząd ds. Własności Intelektualnej. Oczywiście możliwości rejestracji jest więcej, chociażby w krajach, które nie są członkami UE, natomiast dwie powyższe ścieżki są najczęstsze.

14.10.2024

RODO a numer telefonu pracownika – nowy ważny wyrok WSA

Numery telefonów pracowników są powszechnie wykorzystywane przez pracodawców do kontaktu. Rodzi to pytanie o status prawny tych numerów w kontekście ochrony danych osobowych. Kluczowe pytanie brzmi tutaj: czy numer telefonu pracownika lub członka zarządu to dane osobowe? Odpowiedź na to pytanie ma istotne konsekwencje prawne i praktyczne dla pracodawców. Wpływa na sposób, w jaki firmy powinny gromadzić, przechowywać i przetwarzać numery telefonów swoich pracowników. W tym artykule odpowiemy na to pytanie.

09.10.2024

Digital Governance – czym jest i na czym polega na koncepcja?

W obliczu rosnącej złożoności ekosystemów technologicznych oraz nasilających się zagrożeń w cyberprzestrzeni, skuteczne wdrożenie zasad digital governance staje się kluczowym czynnikiem budowania przewagi konkurencyjnej oraz minimalizacji ryzyk operacyjnych i reputacyjnych. Przyjrzyjmy się koncepcji digital governance, jej kluczowym komponentach oraz implikacjom prawnym i biznesowym dla współczesnych organizacji.

08.10.2024

Jak założyć podmiot leczniczy i kto może to zrobić?

Decydując się na rejestrację działalności gospodarczej lekarze mają do wyboru dwie główne drogi. Mogą zdecydować się na praktykę zawodową lub założenie podmiotu leczniczego. Z wielu względów ten drugi wybór często okazuje się bardziej elastyczny i oferujący większe szanse rozwoju na rynku. Przeczytaj, jak założyć podmiot leczniczy.