Artykuły eksperckie

Artykuły eksperckie

12.05.2025

Czy rekrutacja z wykorzystaniem AI jest legalna?

Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w wielu branżach, także zarządzaniu zasobami ludzkimi. Automatyzacja powtarzalnych procesów i wsparcie algorytmów uczenia maszynowego w wyborze idealnych kandydatów na dane stanowisko może być doskonałym narzędziem dla dużych organizacji, które potrzebują szybko znaleźć specjalistów. Implementacja AI nakłada jednak pewne ograniczenia i stwarza ryzyka, o których trzeba pamiętać. Jak zapewnić legalność rekrutacji z wykorzystaniem AI?

06.05.2025

Strategia zarządzania IP – jak skutecznie chronić własność intelektualną w firmie?

Obecnie siłą wielu przedsiębiorców jest ich zdolność do odróżnienia się od konkurencji i wypracowany know-how. Ma to szczególnie duże znaczenie w branży GameDev, FinTech, ale też modowej, czy przemysłowej. Aby skutecznie chronić dorobek własności intelektualnej, warto rozważyć zaprojektowanie strategii zarządzania IP. Co to takiego i z jakich elementów składa się taka strategia?

02.05.2025

Naruszenie własności intelektualnej – co zrobić w przypadku naruszenia IP?

Dla wielu firm aktywem o największym potencjale i wartości gospodarczej wcale nie są środki materialne, jak park maszynowy, czy infrastruktura przemysłowa, ale własność intelektualna i dorobek IP. Zwłaszcza w branży nowych technologii oraz IT tym, co wyróżnia nowoczesne przedsiębiorstwa na tle konkurencji, jest portfolio obejmujące własność przemysłową i intelektualną. Przeczytaj, jak skutecznie chronić know-how przed działaniami naruszycieli.

30.04.2025

Czy NIP i REGON to dane osobowe?

NIP i REGON to podstawowe dane identyfikacyjne, którymi posługują się polscy przedsiębiorcy. Czy adresując korespondencję do firmy lub publikując treść w internecie, można tymi informacjami posługiwać się bez ograniczeń? Czy NIP i REGON stanowią dane osobowe?

25.04.2025

Data Act 2025 (Akt w sprawie danych) – co przyniosą nowe regulacje w praktyce?

Unia Europejska, idąc w kierunku cyfrowej transformacji, wprowadza Data Act – kompleksowy akt prawny, który ma na celu zmianę sposobu zarządzania i wykorzystywania danych. Jego głównym celem jest wzmocnienie pozycji użytkowników, zwiększenie konkurencji na rynku oraz stworzenie bardziej przejrzystych zasad zarządzania danymi. To fundamentalna zmiana, która niesie ze sobą szereg korzyści i wyzwań dla konsumentów, przedsiębiorców oraz sektora publicznego.

20.04.2025

Niezamówiona informacja handlowa – jak walczyć ze spamem?

Nasze skrzynki mailowe codzienne są dosłownie zasypywane przez niechciane wiadomości o treści reklamowej. W ten sposób firmy starają się nachalnie sprzedawać swoje wyroby lub usługi. Niestety usuwanie e-maili bez ich otwierania, a nawet wyraźne wyrażenie braku zainteresowania ofertą w praktyce rzadko pomagają. Jak skutecznie bronić się przed niezamówioną informacją handlową i czy jest to w ogóle możliwe w świetle obowiązujących przepisów?

15.04.2025

Przetwarzanie danych na dużą skalę a przepisy RODO

Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO) wprowadziło szereg obowiązków dla administratorów i podmiotów przetwarzających dane osobowe. Jednym z ważniejszych, a zarazem niejednoznacznie zdefiniowanych pojęć w przepisach RODO, jest koncepcja „przetwarzania danych na dużą skalę”. Pojęcie to ma znaczenie dla praktyki ochrony danych osobowych, ponieważ determinuje konieczność spełnienia określonych wymogów prawnych, w tym przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych (DPIA) oraz wyznaczenia inspektora ochrony danych (IOD).

10.04.2025

Czym są pseudonimizacja i anonimizacja danych osobowych?

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO), wprowadziło szereg mechanizmów mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa informacji oraz zapewnienie prywatności osób fizycznych. Wśród technicznych środków ochrony danych szczególne miejsce zajmują procesy anonimizacji i pseudonimizacji. Choć często używane zamiennie, koncepcje te reprezentują odmienne podejścia do zabezpieczania informacji, co przekłada się na ich różny status prawny i konsekwencje dla administratorów danych. W tym artykule zapoznasz się z istotą obu mechanizmów, znaczeniem w kontekście zgodności z RODO oraz poznasz praktyczne implikacje ich stosowania w codziennej działalności podmiotów przetwarzających dane osobowe – czyli m.in. takiej organizacji jak Twoja!

07.04.2025

RODO w marketingu – jak prowadzić działania marketingowe zgodnie z RODO?

Prowadzenie działań marketingowych nierozerwalnie wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych z wykorzystaniem nowych technologii. Oznacza to, że reklamodawcy muszą wziąć pod uwagę nie tylko przepisy rozporządzenia RODO, ale także dostosować swoje kampanie do wymagań ustawy prawo komunikacji elektronicznej. O czym należy pamiętać, aby działania reklamowe nie tylko generowały konwersję, ale jednocześnie nie stwarzały ryzyka naruszenia obowiązujących przepisów?