Artykuły eksperckie

Artykuły eksperckie

04.11.2024

Naruszenie RODO – czym jest naruszenie ochrony danych osobowych i komu należy je zgłosić?

Wielu by się z tym kłóciło ale dane osobowe są jednym z najcenniejszych zasobów w obecnych gospodarkach i firmach. Jednocześnie są one narażone na różnorodne zagrożenia. Wystarczy chwila nieuwagi, błąd systemu czy celowe działanie osoby nieuprawnionej, by wrażliwe informacje wyciekły, zostały zmienione lub bezpowrotnie utracone. Takie zdarzenia nie tylko naruszają nasze prawo do prywatności, ale mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zarówno dla osób, których dane dotyczą, jak i dla podmiotów odpowiedzialnych za ich ochronę. Ale kiedy w ogóle możemy mówić, że doszło do naruszenia ochrony danych osobowych?

04.11.2024

Wdrożenie RODO w firmie krok po kroku – od czego zacząć?

Można z pewnością powiedzieć, że nie ma obecnie firmy, która działa bez przetwarzania danych osobowych. I to zarówno w przypadku gdy mamy do czynienia z prostymi firmami usługowymi, firmami technologicznymi i internetowymi, przedsiębiorstwami z branży handlu internetowego (ecommerce) czy też z firmami produkcyjnymi. Każda z nich wykonuje operacje na danych osobowych. Powstaje więc słuszne pytanie – czy jako przedsiębiorca muszę coś z tym zrobić? A jeśli tak, to co i kiedy? W tym artykule odpowiem na pytanie: kiedy muszę wdrożyć procedury związane z ochroną danych osobowych (RODO)?

29.10.2024

Definicja usługi ICT w rozumieniu rozporządzenia DORA

W dobie postępującej cyfryzacji oraz rosnących zagrożeń związanych z cyberprzestępczością, regulacje dotyczące technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) stają się kluczowe dla bezpieczeństwa sektora finansowego. Pełne stosowanie przepisów rozporządzenia DORA będzie miało miejsce już 17 stycznia 2025 r. Czym są więc tzw. usługi ICT w kontekście rozporządzenia DORA i jakie obowiązki wdrożeniowe powoduje identyfikacja usługi ICT w strukturze instytucji finansowej?

24.10.2024

Cold mailing i cold calling – co zmieniła ustawa prawo komunikacji elektronicznej (PKE)?

Marketing bezpośredni to jedno z najskuteczniejszych narzędzi stosowanych w sprzedaży. Do jego przykładów należy zaliczyć cold mailing oraz cold calling polegające na kontakcie z klientem „na zimno”, czyli z konkretnie wytypowanymi osobami, które się tego nie spodziewają. Dobrze sformułowany mail lub umiejętnie przeprowadzona rozmowa potrafią znacząco zwiększyć sprzedaż, dlatego firmy starają się z nich korzystać. W jaki sposób obecnie został uregulowany outbound marketing i co zmienia nowe prawo komunikacji elektronicznej?

23.10.2024

Niezwłocznie, czyli kiedy? Jak należy interpretować ten termin?

W świecie umów i dokumentów prawnych często spotykamy się z terminem „niezwłocznie”. Co właściwie oznacza, że coś ma zostać wykonane „niezwłocznie”? Czy jest to równoznaczne z „natychmiast”? Jak długo można zwlekać z wykonaniem zobowiązania, by wciąż mieścić się w ramach „bezzwłocznego” działania? W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu popularnemu terminowi, który – mimo swojej pozornej prostoty – może rodzić wiele praktycznych problemów interpretacyjnych.

21.10.2024

Jak stworzyć firmową politykę AI, która zabezpieczy interesy pracodawcy?

Sztuczna inteligencja na dobre zagościła w wielu przedsiębiorstwach i dzisiaj coraz więcej firm używa na co dzień generatywnej AI. Według raportu McKinsey & Company pod koniec 2023 r. z osiągnięć sztucznej inteligencji korzysta niemal 30% organizacji. W 2024 ten trend jest jeszcze silniej widoczny. Po AI sięga około 40% wszystkich firm, a 82% biznesowych użytkowników dostrzega potencjał płynący z tej technologii. Wykorzystanie sztucznej inteligencji jest jak najbardziej zrozumiałe, ale trzeba pamiętać, aby robić to odpowiedzialnie. W tym miejscu pojawia się polityka AI. Kto powinien ją wdrożyć i dlaczego? Jak zrobić to prawidłowo?

17.10.2024

Odmowa rejestracji znaku towarowego – jak się odwołać?

Prowadząc firmę prędzej czy później trzeba zająć się tematem tzw. “zastrzeżenia loga”. Chodzi oczywiście o zabezpieczenie swojego znaku towarowego poprzez jego zgłoszenie do odpowiedniego rejestru prowadzonego przez Urząd Patentowy RP lub EUIPO czyli Europejski Urząd ds. Własności Intelektualnej. Oczywiście możliwości rejestracji jest więcej, chociażby w krajach, które nie są członkami UE, natomiast dwie powyższe ścieżki są najczęstsze.

14.10.2024

RODO a numer telefonu pracownika – nowy ważny wyrok WSA

Numery telefonów pracowników są powszechnie wykorzystywane przez pracodawców do kontaktu. Rodzi to pytanie o status prawny tych numerów w kontekście ochrony danych osobowych. Kluczowe pytanie brzmi tutaj: czy numer telefonu pracownika lub członka zarządu to dane osobowe? Odpowiedź na to pytanie ma istotne konsekwencje prawne i praktyczne dla pracodawców. Wpływa na sposób, w jaki firmy powinny gromadzić, przechowywać i przetwarzać numery telefonów swoich pracowników. W tym artykule odpowiemy na to pytanie.

09.10.2024

Digital Governance – czym jest i na czym polega na koncepcja?

W obliczu rosnącej złożoności ekosystemów technologicznych oraz nasilających się zagrożeń w cyberprzestrzeni, skuteczne wdrożenie zasad digital governance staje się kluczowym czynnikiem budowania przewagi konkurencyjnej oraz minimalizacji ryzyk operacyjnych i reputacyjnych. Przyjrzyjmy się koncepcji digital governance, jej kluczowym komponentach oraz implikacjom prawnym i biznesowym dla współczesnych organizacji.